Česká elektrokola slaví úspěch v zahraničí
Slyšeli jste již o sdílených elektrokolech Freebike? Od letošního dubna patří mezi další sdílené prostředky, které lze v Praze využít. Se svojí žlutozelenou barvou je jen stěží přehlédnete. Za projektem stojí česká firma Freebike, která po pouhých dvou letech, co představila svoje elektrokolo, úspěšně expanduje do dalších evropských měst.
Společnost Freebike ale není v oblasti sdílených městských kol žádný nováček a na trhu sdílených kol se postupem let stala etablovaných hráčem. Pod svým předchozím názvem HOMEPORT dodala systémy sdílených stanicových kol do 8 zemí světa a jejich kola lidé využívají ve více než patnácti evropských i mimoevropských městech. Českou firmu sídlící v pražském Karlíně založil v roce 2004 podnikatel Charles Butler, který stál také u zrodu sítě obchodů s elektronikou Datart. „Nebudu zastírat, že za vznikem stála idealistická myšlenka. Motivací pro založení HOMEPORTU (nyní Freebike, pozn.red.) bylo přesvědčit obyvatele měst, aby nechali svá auta doma a cestovali po městě na kole. Chceme přispět k tomu, aby lidé změnili své cestovní návyky. Koneckonců všem nám záleží na tom, v jakém prostředí žijeme a jaký vzduch dýcháme.“
Před dvěma lety společnost představila svůj nejnovější produkt – elektrokolo Freebike. Stejně jako klasická kola, je určeno pro sdílené městské systémy. Podle Ludvíka Jaroše, nynějšího výkonného ředitele se ale výrazně odlišuje „není to jen barva, která freebike dělá specifický. Výhodou je, že na rozdíl od klasických kol nejsou třeba dokovací stanice, čímž šetříme městům náklady za jejich budování. Mezi technologické novinky patří třeba registrace a půjčování přes RFID kartu a nebo kontrola parkování pomocí virtuálních stanic a červených zón.“ Společnost se také nechává slyšet, že se jedná o nejvyspělejší elektrokolo pro bikesharing, které je na dnešním trhu dostupné a vypadá to, že je o něho skutečný zájem.
Freebike můžete kromě Prahy potkat u našich sousedů v Trnavě, kde si získal velkou oblibu. Další systémy jsou ve finském Kuopio, Hämeenlinna a kanadském univerzitním kampusu v Kelowně. Za další krok dopředu pak Jaroš považuje spuštění systému s freebiky v srdci Londýna. „Jsme hrdí na to, že se nám podařilo získat exkluzivní právo na provozování systému v části City of London. Spuštěním provozu v Londýně se nám otevírá nová kapitola, na kterou se velmi těšíme“. Provozování bikesharingu v britské metropoli je výrazně regulováno a podmínky provozování se liší podle jednotlivých městských částí, tvz. borroughs. Freebike místní radnici přesvědčil svojí technologií, která dokáže efektivně regulovat, kde kola mohou nebo naopak nesmí parkovat a doufá tak ve větší pořádek na ulicích. Právě z tohoto důvodu obstál v konkurenci velkých firem a dokázal zvítězit.
Podle tiskové zprávy ke spuštění systému bude kromě City of London možné elektrokolo parkovat i v městských obvodech Camdenu, Hackney a Islingtonu. Do systému je zahrnuta i západní část města jako Westminster, Kensington a Chelsea, kde uživatelé kolo sice nevrátí, ale mohou si ho za 1p/min zapauzovat. Cílem je motivovat občany Londýna, aby místo individuální automobilové dopravy využívali k pravidelnému dojíždění.
Freebike si tak úspěšně razí cestu i mimo naše území a díky svým technologiím a ambicím o něm ještě určitě uslyšíme.